W tym roku dosyć intensywnie przerabiałam (i nadal przerabiam) Oktoberfest na zajęciach. Na zakończenie tematu i miesiąca przygotowałam (vorbereiten) moim uczniom Hörverstehen na podstawie ciekawego materiału z Deutsche Welle: Kellnerin auf dem Oktoberfest. Ostatnio Deutsche Welle wrzuca dodatkowo dużo ciekawych ćwiczeń, więc mój wkład własny to było tylko przygotowanie 2-3 dodatkowych ćwiczeń.
Filmy na stronie (die Webseite) DW są co prawda krótkie, lektor czyta bardzo wyraźnie (deutlich), ale osoby występujące w materiale mówią szybko, potocznie, a czasem (tak, jak w tym wypadku) dialektem, więc wideo (das Video) nie nadaje się dla wszystkich grup. Mimo tego staram się je wprowadzać (einführen) już u początkujących (der Anfänger), żeby od razu oswajali się z językiem mówionym. Zadaję im wtedy dosyć proste pytania, głównie na wyłapanie liczb występujących w materiale. Świetną sprawą jest manuskrypt ze słowniczkiem oraz gotowe ćwiczenia.


Ciekawostka
Jako uzupełnienie do tematu Oktoberfest dodam, że kelnerki pracujące podczas tego święta są takimi jednoosobowymi przedsiębiorcami (der Unternehmer) – kupują od właściciela namiotu piwo i jedzenie, aby potem z zyskiem odsprzedać je klientom. W ciągu ok (circa) 2 tygodni w ten sposób i również dzięki hojnym napiwkom (das Trinkgeld) są w stanie zarobić ok 12 000 euro. Oprócz tego jednorazowo dźwigają kufle z piwem o łącznej wadze ok 20 kg. Jak widać zarobek jest świetny, ale trzeba się przy tym konkretnie narobić.
Źródło:
www.dw.de/deutsch-lernen/video-thema/
Uważam, że zajęcia tematyczne, zapoznające uczniów z kulturą lub wydarzeniami związanymi z konkretnym krajem, są bardzo ciekawe. Nie uczę się niemieckiego, jednak podobne materiały internetowe do języka angielskiego np. ze Guardiana , można wykorzystać na zajęciach. w tym przypadku są to teksty i dołączone do nich ćwiczenia.