Dziś wpis typowo nauczycielski. Jak prowadzę zajęcia, to od czasu do czasu przychodzą mi do głowy pomysły na fajne gry i zabawy, używam ich dosyć intensywnie przez tydzień/dwa i potem wylatują mi one z głowy na dłuższy czas. W związku z tym postanowiłam je sobie spisać, a może przy okazji jacyś nauczyciele języków obcych będą mogli z tych pomysłów skorzystać na zajęciach, kółkach językowych czy korepetycjach. Większość tych ćwiczeń jest dosyć uniwersalna i można je przeprowadzić zarówno na języku niemieckim, jak i hiszpańskim, czy angielskim. Pomysły po lekkiej modyfikacji w jedną albo drugą stronę powinny też nadawać się na rozgrzewkę w większej grupie oraz na zajęciach indywidualnych z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi.
Jeśli prowadzicie zajęcia jeden na jednego to powinniście również brać udział w grach, żeby wprowadzić element współzawodnictwa. Zawsze to większa frajda ścigać się na punkty z nauczycielem niż samemu :). Słabszym uczniom możecie oczywiście dać większe fory zaliczając im np. słówka gdzie 1-2 litery były niepoprawnie zapisane, albo zaliczając słowa jeśli znali ich znaczenie, albo potrafili je poprawnie wymówić (ale np. błędnie je zapisali).
1. Ćwiczenie na słownictwo i wymowę. Wybieramy długi wyraz np. Meerschweinchen i dajemy ok. 3-5 minut na wymyślenie jak największej liczby wyrazów składających się z tych liter. W zależności od materiału i poziomu uczniów można im zaliczać bądź nie różne formy tego samego wyrazu np. Meer/Meere. Każdy czyta swoje wyrazy, jeśli wyrazy się nie powtarzają to dostajemy za nie np. 10 punktów, jeśli się powtarzają to 5. W tym miejscu pozdrawiam serdecznie Dorotę, która (prawie) zawsze miała więcej punktów ode mnie :D. Można wprowadzić dodatkowe punkty za dobrą wymowę.
2. Ćwiczenie na słownictwo i wymowę. Jedna osoba mówi alfabet, druga mówi stop i wymyślamy jak najwięcej wyrazów na daną literę np. K: Katze, kommen, Kluft, klein itp. Można dodać minimum wyrazów/ wspólny cel np wspólne wymyślenie 30 różnych wyrazów (ale każdy wymyśla sam w określonym czasie, różne wyrazy sumujemy pod koniec zabawy); przy uczniach początkujących mogą to być też wyrazy zawierające daną literę np E: er, machen, klasse itp.
3. Ćwiczenie na słownictwo i wymowę. Państwa-miasta po niemiecku. Wybieramy odpowiednie kategorie np. państwa, miasta (można zaryzykować same miasta niemieckie, jeśli ktoś się czuje na siłach :)), rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki, zwierzęta, rośliny, rzeczowniki w rodzaju męskim/żeńskim/nijakim, niemieckie imiona itp. Przebieg zabawy standardowy. Ewentualnie można się ograniczyć do przerabianego ostatnio tematu np. Umwelt, Kleidung, Essen itp.
4. Ćwiczenie na słownictwo i wymowę. Mix literkowy – podajemy wyrazy, które były do nauczenia, ale z poprzestawianymi literami, uczeń w zadanym czasie ma je uporządkować i w miarę możliwości powiedzieć, co znaczą np. Luches (Schule), Nudh (Hund). Można tak też zrobić z nowymi słówkami, tutaj dodałabym pracę ze słownikiem.
5. Ćwiczenie na gramatykę, słownictwo i wymowę. Podajemy/losujemy 5 wyrazów (czasowniki/przymiotniki/rzeczowniki itp) z których uczeń ma za zadanie ułożyć zdania, a najlepiej krótką historyjkę. To fajne ćwiczenie na różne zagadnienia gramatyczne np. ćwiczenie czasu przeszłego Perfekt, odmiany przymiotnika przez przypadki itp.
6. Ćwiczenie na słownictwo i rozumienie ze słuchu. Słówka z trudną pisownią – robimy mini dyktando, warto do tego użyć słówek, z którymi uczniowie mają problemy. Można je zbierać przez 2-3 lekcje, no chyba, że ktoś ma świetną pamięć.
7. Ćwiczenie na słownictwo i wymowę. Gra w statki. Wybieramy ok 5 wyrazów i dopasowujemy do nich rozmiar planszy. Można bawić się w oryginalną wersję, w której statki się oczywiście nie przecinają, albo w wersję „krzyżówkową”, czyli wyrazy mogą ze sobą sąsiadować i się przecinać. Ta zabawa też fajnie ćwiczy niemiecki alfabet i niemieckie cyfry. Z góry ostrzegam, że bez względu na liczbę uczniów ta zabawa zajmuje zazwyczaj dosyć dużo czasu, więc jest świetna na powtórki. Można wprowadzić dodatkowe punkty za znajomość znaczenia wyrazów po polsku (a to wcale nie takie oczywiste ;)).
8. Ćwiczenie na słownictwo i wymowę. Burza mózgów: piszemy hasło na tablicy i uczniowie sami, albo w grupach wypisują skojarzenia do tego. Można się ograniczyć do np. rzeczowników, przymiotników itp.
9. Ćwiczenie na słownictwo i wymowę. Zabawa w skojarzenia: pierwsza osoba mówi jedno słowo, druga osoba podrzuca drugie, które się z tym pierwszym kojarzy, kolejna dobiera wyraz do tego ostatniego np. Kind, schlafen, Nacht, Mond itp. Skojarzenia mogą być luźne lub ograniczone np co druga osoba musi skojarzyć czasownik, albo bardziej zaawansowane: rzeczownik w rodzaju nijakim.
10. Ćwiczenie na słownictwo, rozumienie ze słuchu i wymowę. Nauczyciel/uczeń podaje słowo, druga osoba musi wymyślić słowo, które zaczyna się na ostatnią literę słowa ostatniego; jeśli takie słowo nie istnieje, to szukamy słowa na przedostatnią literę np machen – Nichte – Elefant – tanken – null – Lehrer itp.
Czytają mnie jacyś nauczyciele? Macie jakieś swoje sprawdzone ćwiczenia :)? Zajrzyjcie też na bloga Francais mon amour i Hummingbirdels po więcej pomysłów na ćwiczenia na zajęciach.
Pomysły na ćwiczenia są baaardzo ciekawe 🙂 Najbardziej przypadło mi do gustu ćwiczenie 3, 5, 8, 9 i 10 😛