10 pomysłów na gry, zabawy i ćwiczenia na zajęciach niemieckiego #1

9 Permalink

Dziś wpis typowo nauczycielski. Jak prowadzę zajęcia, to od czasu do czasu przychodzą mi do głowy pomysły na fajne gry i zabawy, używam ich dosyć intensywnie przez tydzień/dwa i potem wylatują mi one z głowy na dłuższy czas. W związku z tym postanowiłam je sobie spisać, a może przy okazji jacyś nauczyciele języków obcych będą mogli z tych pomysłów skorzystać na zajęciach, kółkach językowych czy korepetycjach. Większość tych ćwiczeń jest dosyć uniwersalna i można je przeprowadzić zarówno na języku niemieckim, jak i hiszpańskim, czy angielskim. Pomysły po lekkiej modyfikacji w jedną albo drugą stronę powinny też nadawać się na rozgrzewkę w większej grupie oraz na zajęciach indywidualnych z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi.

Jeśli prowadzicie zajęcia jeden na jednego to powinniście również brać udział w grach, żeby wprowadzić element współzawodnictwa. Zawsze to większa frajda ścigać się na punkty z nauczycielem niż samemu :). Słabszym uczniom możecie oczywiście dać większe fory zaliczając im np. słówka gdzie 1-2 litery były niepoprawnie zapisane, albo zaliczając słowa jeśli znali ich znaczenie, albo potrafili je poprawnie wymówić (ale np. błędnie je zapisali).

1. Ćwiczenie na słownictwo i wymowę. Wybieramy długi wyraz np. Meerschweinchen i dajemy ok. 3-5 minut na wymyślenie jak największej liczby wyrazów składających się z tych liter. W zależności od materiału i poziomu uczniów można im zaliczać bądź nie różne formy tego samego wyrazu np. Meer/Meere. Każdy czyta swoje wyrazy, jeśli wyrazy się nie powtarzają to dostajemy za nie np. 10 punktów, jeśli się powtarzają to 5. W tym miejscu pozdrawiam serdecznie Dorotę, która (prawie) zawsze miała więcej punktów ode mnie :D. Można wprowadzić dodatkowe punkty za dobrą wymowę.

2. Ćwiczenie na słownictwo i wymowę. Jedna osoba mówi alfabet, druga mówi stop i wymyślamy jak najwięcej wyrazów na daną literę np. K: Katze, kommen, Kluft, klein itp. Można dodać minimum wyrazów/ wspólny cel np wspólne wymyślenie 30 różnych wyrazów (ale każdy wymyśla sam w określonym czasie, różne wyrazy sumujemy pod koniec zabawy); przy uczniach początkujących mogą to być też wyrazy zawierające daną literę np E: er, machen, klasse itp.

3. Ćwiczenie na słownictwo i wymowę. Państwa-miasta po niemiecku. Wybieramy odpowiednie kategorie np. państwa, miasta (można zaryzykować same miasta niemieckie, jeśli ktoś się czuje na siłach :)), rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki, zwierzęta, rośliny, rzeczowniki w rodzaju męskim/żeńskim/nijakim, niemieckie imiona itp. Przebieg zabawy standardowy. Ewentualnie można się ograniczyć do przerabianego ostatnio tematu np. Umwelt, Kleidung, Essen itp.

4. Ćwiczenie na słownictwo i wymowę. Mix literkowy – podajemy wyrazy, które były do nauczenia, ale z poprzestawianymi literami, uczeń w zadanym czasie ma je uporządkować i w miarę możliwości powiedzieć, co znaczą np. Luches (Schule), Nudh (Hund). Można tak też zrobić z nowymi słówkami, tutaj dodałabym pracę ze słownikiem.

5. Ćwiczenie na gramatykę, słownictwo i wymowę. Podajemy/losujemy 5 wyrazów (czasowniki/przymiotniki/rzeczowniki itp) z których uczeń ma za zadanie ułożyć zdania, a najlepiej krótką historyjkę. To fajne ćwiczenie na różne zagadnienia gramatyczne np. ćwiczenie czasu przeszłego Perfekt, odmiany przymiotnika przez przypadki itp.

6. Ćwiczenie na słownictwo i rozumienie ze słuchu. Słówka z trudną pisownią – robimy mini dyktando, warto do tego użyć słówek, z którymi uczniowie mają problemy. Można je zbierać przez 2-3 lekcje, no chyba, że ktoś ma świetną pamięć.

7. Ćwiczenie na słownictwo i wymowę. Gra w statki. Wybieramy ok 5 wyrazów i dopasowujemy do nich rozmiar planszy. Można bawić się w oryginalną wersję, w której statki się oczywiście nie przecinają, albo w wersję „krzyżówkową”, czyli wyrazy mogą ze sobą sąsiadować i się przecinać. Ta zabawa też fajnie ćwiczy niemiecki alfabet i niemieckie cyfry. Z góry ostrzegam, że bez względu na liczbę uczniów ta zabawa zajmuje zazwyczaj dosyć dużo czasu, więc jest świetna na powtórki. Można wprowadzić dodatkowe punkty za znajomość znaczenia wyrazów po polsku (a to wcale nie takie oczywiste ;)).

8. Ćwiczenie na słownictwo i wymowę. Burza mózgów: piszemy hasło na tablicy i uczniowie sami, albo w grupach wypisują skojarzenia do tego. Można się ograniczyć do np. rzeczowników, przymiotników itp.

9. Ćwiczenie na słownictwo i wymowę. Zabawa w skojarzenia: pierwsza osoba mówi jedno słowo, druga osoba podrzuca drugie, które się z tym pierwszym kojarzy, kolejna dobiera wyraz do tego ostatniego np. Kind, schlafen, Nacht, Mond itp. Skojarzenia mogą być luźne lub ograniczone np co druga osoba musi skojarzyć czasownik, albo bardziej zaawansowane: rzeczownik w rodzaju nijakim.

10. Ćwiczenie na słownictwo, rozumienie ze słuchu i wymowę. Nauczyciel/uczeń podaje słowo, druga osoba musi wymyślić słowo, które zaczyna się na ostatnią literę słowa ostatniego; jeśli takie słowo nie istnieje, to szukamy słowa na przedostatnią literę np machenNichteElefanttankennullLehrer itp.

Czytają mnie jacyś nauczyciele? Macie jakieś swoje sprawdzone ćwiczenia :)? Zajrzyjcie też na bloga Francais mon amour i Hummingbirdels po więcej pomysłów na ćwiczenia na zajęciach.


Spodobał Ci się ten wpis? Polub zatem mojego bloga na Facebooku i obserwuj go na Bloglovin!


  • Pomysły na ćwiczenia są baaardzo ciekawe 🙂 Najbardziej przypadło mi do gustu ćwiczenie 3, 5, 8, 9 i 10 😛

  • Oczywiście, że czytają Cię nauczyciele 🙂 Dzięki za ten zbiór zabaw, niektóre wykorzystuję na moich lekcjach. Mam też swoje sprawdzone, ale myślę, że o tym jeszcze napiszę. Jedna z ulubionych zabaw moich uczniów to opowiadanie zmyślonych historii na podstawie obrazków, ale do tego trzeba znać lepiej język.

  • Diana, fajny wpis 🙂 Dobrze jest mieć zebrane pomysły w jednym miejscu, żeby potem nie szukać i nie głowić się: „Jak ja urozmaicę zajęcia dzisiaj?” 🙂

    • Mnie przypomniało się ćwiczenie, które kiedyś miałam na angielskim, ale do niemieckiego też pasuje. Nie wiem, czy znacie grę „Czarne Historie”? Czytamy zdanie, które przedstawia nam jakąś sytuację typu: „Jaś uśmiechał się, chociaż już nie żył”. I uczeń musi zadawać jak najwięcej pytań, na które my możemy odpowiedzieć tak lub nie, żeby się dowiedzieć co się stało, jak to się stało i dlaczego. Myślę, że to fajne ćwiczenie na pobudzenie myślenia, mówienie, ćwiczenie konstrukcji pytań.

      Zdanie, które czytamy na początku można dopasować do większości poziomów. Nie musi być przecież aż tak skomplikowane 🙂

    • „Czarne Historie” znam, dzięki za bardzo fajny pomysł!

  • Anonymous

    Moi uczniowie chętnie grają w niektóre z gier, które tu znalazłam, ale pozostałe też z przyjemnością wypróbuję.
    Ja mam jedną niezawodną – (uczniowie stoją) wymyślam pytanie do klasy do tematu, który przerabiamy, np. Was isst du gern? i rzucam piłką do jednego z uczniów – on musi odpowiedzieć i rzucić piłeczką do kolejnej osoby, ale słowo, którego użył nie może się powtórzyć. Kto się pomyli lub powtórzy wyraz – siada. Osoba, która zostaje – wygrywa. Ja gram w nią z uczniami szkoły ponadgimnazjalnej, mimo to wciąż się sprawdza i młodzież dobrze się bawi 🙂
    Pozdrawiam – Kasia

    • Ciekawy pomysł na zabawę w grupie, niestety nie da się go powtórzyć na zajęciach indywidualnych. Chociaż… można by w sumie ćwiczyć tak z uczniem na zmianę i przegrywa osoba, która nie ma już pomysłu, co dalej odpowiedzieć. Żeby uczniowi było łatwiej, można sobie narzucić jakieś ograniczenie np w tym wypadku tylko warzywa i owoce, albo tylko trudniejsze słowa :).

  • Super pomysły- niektórych gier nie znałam- wykorzystam na najbliższej „karciance” 🙂

    • Mam nadzieję, że Twoim uczniom się spodobają :). Daj potem znać jak się „karcianka” udała.